Hoe is het nu met de deelnemers van het programma Emissieloos Bouwen? Wat is er bereikt, wat nog niet? Waar staan ze nu, wat hopen ze voor de toekomst? We vroegen dit voor deze Schoon van de Band editie over digitalisering aan Anne Koudstaal van Emission-0, het grootste deelplatform voor emissieloos bouwmaterieel van Europa.
Anne, kun je nog even uitleggen wat jullie met Emission-0 willen bereiken?
“Wij brengen vraag en aanbod op het gebied van emissievrij materieel, transport en energievoorziening bij elkaar. Via het platform van Emission-0 krijgen opdrachtgevers eenvoudig toegang tot een breed aanbod van emissievrij bouw- en transportmaterieel – van elektrische kranen en graafmachines tot laadinfrastructuur. Alles is centraal beschikbaar en direct te boeken via een gebruiksvriendelijke interface. Door samen te werken met leveranciers én opdrachtgevers waarborgen we de betrouwbaarheid van het aanbod en de geschiktheid voor aanbestedingen.”
En hoe gaat het nu met Emission-0?
“Het platform gaat eigenlijk heel goed, we zien steeds meer bezoekers en gebruikers. Het aanbod zit inmiddels op zo’n 1.000 materieelstukken. We zijn van nul uitgegroeid naar het grootste deelplatform voor emissieloos materieel, ik denk in de wereld, maar in elk geval binnen Europa.
We zien dat de bereidheid onder bedrijven om materieel te delen behoorlijk groot is, zelfs boven verwachting. Ook aan de vraagkant zien we mooie aantallen, er worden behoorlijk wat machines geboekt via ons platform.”
Hoe kan digitalisering verduurzaming in de bouw verder helpen?
“De bouw staat nog steeds niet bekend om zijn efficiëntie. Er is weinig digitale data beschikbaar, waardoor we nog niet goed kunnen sturen op de juiste zaken. Nieuwe technologieën en duurzame machines om emissievrij te kunnen bouwen, genereren die data wel, dus dan is het een eenvoudige stap om die data te koppelen en om daarvan te leren. Zo kan data procesoptimalisatie echt inzichtelijk maken.”
Hoe dragen jullie met Emission-0 bij aan digitalisering in de bouw?
“In de eerste plaats natuurlijk met ons platform dat het aanbod transparant maakt. Bovendien voegen we steeds nieuwe data toe die de gebruiker helpt om voor duurzaam te kiezen. Zo tonen we nu ook de meerprijzen van elektrisch materieel ten opzichte van conventionele machines.
Bovendien spannen we ons in om echte gebruikersdata uit de machines te halen. Door sensoren op het materieel te plaatsen, zien we hoeveel stroom een machine daadwerkelijk verbruikt. Voor gebruikers is dat hele waardevolle informatie, om zeker te weten dat een machine een hele dag kan draaien. Op basis van deze data krijgen machines een keurmerk, de Emissievrije Machine Certificering.”
Wat kan er nog beter?
“De overheid steekt flink wat geld in emissievrij bouwen, maar wie checkt of dat op de bouwplaats ook echt gebeurt? Zo’n plek is vaak onoverzichtelijk met allerlei onderaannemers die hun eigen machines meebrengen. Daarom werken we hard aan een certificering voor de emissievrije bouwplaats. We meten wat er aan materieel op de bouwplaats is en houden bij wat de daadwerkelijke uitstoot is. Zo kun je onderweg bijsturen, in plaats van achteraf op papier te concluderen dat het niet gehaald is.”
Hebben jullie de oorspronkelijke doelstellingen bereikt?
“Aan de gebruikerskant gaat het goed – we wilden de top-30 uit de bouw erbij hebben en dat is gelukt. Maar aan de aanbodkant is er nog werk aan de winkel. Grote aannemers zijn nog wat voorzichtig met het delen van hun materieel. Ze willen het eerst op een afgeschermd deel van het platform zetten, puur voor intern gebruik. Pas als ze het zelf niet kwijt kunnen, bieden ze het ook aan anderen aan. We zijn nu met een aantal van die grote spelers daarover in gesprek.”
Wat is er nodig om elektrisch materieel echt op te schalen?
“Ik denk dat de overheid hier echt een sleutelrol kan spelen. Als zij het delen en gebruiken van elkaars elektrische machines beter zouden faciliteren, zou dat de boel flink versnellen. Je zou bijvoorbeeld bij vergunning extra punten kunnen toekennen voor de inzet van elektrisch materieel. Het obstakel van de meerkosten zou je kunnen oplossen met een fonds vanuit de overheid. Daarmee zouden opdrachtgevers als het Rijksvastgoedbedrijf te allen tijde een dieselmachine kunnen vervangen door een elektrische. Dan bouw je aan vertrouwen, zowel bij opdrachtgevers als aanbieders.”
Wat zijn jullie ambities voor de komende jaren?
“Wij willen dé one-stop-shop worden voor emissievrij bouwen. Daarom werken we ook samen met partijen als NRG, die alles weten van bouwplaatsaansluitingen, en SKOON, experts op het gebied van batterijen.
Als adviseurs willen we goed zicht houden op wat er speelt in de markt: waar is de meeste vraag, welke overheden lopen voorop, welke aanbestedingen komen eraan? Die kennis geven we weer terug aan de markt, zodat bedrijven weten waar kansen liggen en durven te investeren.
We willen vraag en aanbod tussen overheden en aanbieders veel toegankelijker en transparanter maken – en ook eerlijk zijn over wat er nog niet goed loopt. Als we elkaar beter begrijpen, kunnen we samen echte oplossingen bedenken.”